لطفا صبر نمایید...

درباره طرح


بسم الله الرحمن الرحیم

نظام‌نامه طرح اشتراک نشریات

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و حمایت از اقتصاد مطبوعات، طرح اشتراک نشریات با تسهیلات ویژه را راه‌اندازی کرده است.

تعاریف

1-سامانه اشتراک نشریات کشور: بستری است برای اشتراک نشریات. علاقمندان می‌توانند با ایجاد حساب کاربری، نسبت به خرید نشریات با تسهیلات وی‍‍ژه اقدام کنند.  www.eshterak.ir سامانه‌ای است تحت وب که تمامی مشخصات مورد نیاز این طرح در مورد مشترک، ناشر، مجری توزیع و عملیات منتسب به هر کدام در آن ثبت و به‌روزرسانی می‌شود. این سامانه توسط مؤسسه نشرآوران مدیریت شده و هر فرد به عنوان مشترک با وارد کردن اطلاعات می‌تواند از خدمات طرح اشتراک بهره‌مند شود.

2- مؤسسه: مؤسسه نشرآوران به نمایندگی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول اجرای طرح است.

3- ناشران: نشریات دارای مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات که اطلاعات خود را در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت کرده باشند.

4- مشترک : شخص حقیقی که با فعال‌سازی حساب کاربری خود می‌تواند نشریات موجود در طرح را مشترک شود.

5- مجری توزیع: مجموعه‏ی خدماتی که مسئولیت ارسال نشریات برای مشترکان را به عهده دارد.

6- ناشر- مجری: نشریاتی که تمایل دارند صرفاً از کمک هزینه توزیع استفاده کنند. به این ترتیب، یارانه  اشتراک به مشترکان آن نشریه تعلق نمی‌گیرد.

7- ناظر: فردی که از طرف معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظارت بر قرارداد فیمابین مؤسسه- ناشر تعیین می‌شود.

8- کمیته سیاست‌گذاری: تصمیم‌گیری و اتخاذ سیاست‌های کلی طرح اشتراک شامل: مشاور اجرایی  معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، عامل مؤسسه، مدیر طرح اشتراک، ناظر طرح، نماینده شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات و نماینده مجریان توزیع

9- سامانه :GIS یکی از ابزارهای نظارت عملکرد توزیع نشریات در این طرح است. این سامانه نقاط  توزیع، نحوه توزیع، پراکندگی مشترکان، زمان‌بندی توزیع و... را به مؤسسه، مدیریت طرح و ناظر ارائه می‌کند. مشترک و ناشر نیز حسب میزان دسترسی خود می‌توانند روند ارسال را مشاهده کنند.

10- ضریب کیفی: امتیاز کیفی نشریات (طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و ضریب کیفی نشریات)

11- نشریه تخصصی یا اختصاصی (تک زمینه ای): نشریاتی که اولاً در پروانه آنها چنین قیدی درج شده است و ثانیاً دوره انتشار آنها ماهنامه یا بالاتر باشدو ثالثاً‌ مجله ای باشند.

 

 

فصل 1- مشترکان

1- هر شخص حقیقی می‌تواند از تسهیلات ویژه این طرح، برای اشتراک حداکثر 3 نشریه (که حداکثر یکی از آنها روزنامه باشد) استفاده کند.

تبصره: اشتراک نشریات تخصصی یا اختصاصی تا 5 عنوان، مجاز است مشروط بر آن که روزنامه یا هفته نامهای در سبد درخواستی مشترک نباشد.

2- مبلغ اشتراک نشریه بر اساس قیمت جلد اولین شماره مورد اشتراک محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قیمت نشریه در شماره‌های آتی، بهای اشتراک تا پایان دوره برای مشترکانی که قبلا مشترک شده اند ثابت باقی خواهد ماند.

3- واریز وجه مشترک فقط به‌صورت خرید برخط از طریق eshterak.ir امکان‌پذیر است و مؤسسه  نشرآوران مسئولیتی در قبال واریزی‌های خارج از سامانه ندارد.

4- شروع اشتراک نمی تواند قبل از واریز وجه اشتراک باشد. همچنین ارسال پس از پایان دوره اشتراک (در صورتی که تمدید نشده باشد)‌ پذیرفته نمی شود. 

5- در صورتی که اولین شماره روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها پس از 7 روز از آغاز دوره اشتراک دریافت نشد مشترک می تواند مراتب را از طریق بخش "تماس با ما" به اطلاع مجری توزیع یا ناشر برساند. آغاز اشتراک برای ماهنامه یا دو ماهنامه نیز حداکثر 40روز طول می‌کشد.

6- مشترک می‌تواند از طریق سامانه، انصراف خود را از ادامه دریافت نشریه، ثبت تا پس از بررسی، باقیمانده موجودی او با کسر 20 درصد عودت جدید،‌ عودت شود. مؤسسه نیز به صورت دورهای، این امکان را به مشترکان، اطلاع رسانی می کند.  

7- در صورت قطع اشتراک از سوی نشریه، مانده ریالی مشترک به حساب وی عودت داده خواهد شد مشروط بر آنکه این مبلغ حداقل 50 هزارریال باشد.

8- چنانچه حساب اعلامی به نام مشترک نباشد، عودت باقیمانده موجودی مشترک، امکان پذیر نخواهد بود.

9- نشریات موظف هستند دوره اشتراک خود را تکمیل نمایند. به‌عنوان مثال کسانی که یک ماهنامه را یکساله مشترک شده‌اند 12 شماره دریافت خواهند کرد حتی اگر به دلیل انتشار نامنظم، دوره این 12 شماره، بیش از یک‌سال طول بکشد. ضمناً مجلاتی که روی جلد آن دو یا چند شماره را می‌نویسند یک شماره به حساب می‌آید.

10- زمان دریافت روزنامه‌ها در شهری که دفتر مرکزی نشریه واقع است تا 10 صبح و مجلات 48 ساعت پس از توزیع است. مجلات برای سایر شهر‌ها حداکثر یک هفته پس از توزیع عمومی در دکه ها، به مشترک رسانده می‌شود.

11- ارسال نشریات به صورت عادی است مگر آن که مشترک، گزینه دریافت سفارشی را فعال کرده باشد. ارسال عادی به منزله گذاشتن نشریه جلوی در ورودی ساختمان‌های مسکونی و اداری است و نه تحویل به مشترک.  نشریه با پست عادی الزاماً دارای سلفون نیست.

12- هر گونه ثبت نام که در آن به جای نام و نام خانوادگی، اسامی دیگری (مانند اماکن، نام‌ غیرواقعی و...) وارد شود و یا دارای شماره نامعتبر تلفن همراه، آدرس ناقص یا اشتباه باشد از سامانه حذف و امکان عودت وجه واریزی وجود ندارد. 

 

فصل 2- ناشران

1- شرایط و مدت قرارداد بین ناشر و نشرآوران در قرارداد فیمابین ذکر می شود.

2- ناشران متقاضی ورود به طرح اشتراک در صورتی که حداقل 3 ماه از انتشار منظم آنان گذشته باشد برای عقد قرارداد و یا تمدید آن، با ورود به پنل خود در www.e-rasaneh.ir در قسمت فهرست مجوزها،  قرارداد را تکمیل و برای مؤسسه نشرآوران ارسال می کنند. ناشر می‌تواند یکی از دو حالت زیر را انتخاب کند:

الف) یارانه اشتراک و هزینه توزیع: معادل مبلغ واریز شده توسط هر مشترک بابت هر نسخه بعلاوه یارانه اشتراک، به تعداد نسخه‌های ارسال شده و ضریب مربوط به میزان وصول، به ناشر پرداخت می شود. همچنین هزینه توزیع نیز به مجری توزیع پرداخت می‌شود.

محاسبات برای مجلات بخش دولتی و متعلق به بخش عمومی، شبیه سایر نشریات است اما برای روزنامه‌های این گروه، با نصف فرمول فوق محاسبه می‌شود.

سقف حمایتی: برای قطع روزنامه ای حداکثر 5000 ریال و مجلات 30000یال و مجلات تخصصی تا 000و50 ریال 

قیمت نهایی نشریه: قیمت روی جلد نشریه پس از تخفیف ناشر و حمایت حامی

یارانه اشتراک= نصف قیمت نهایی نشریه ضربدر ضریب کیفی مشروط به آن که از سقف. حمایتی، بیشتر نباشد. (این مبلغ در طول قرارداد افزایش نمی یابد مگر آن که ناشی از افزایش ضریب تعدیل یا کیفی باشد.)

 

سهم مشترک= قیمت نهایی نشریه منهای یارانه اشتراک 

فرمول سهم ناشر به ازای هر مشترک به شرح زیر است که سهم دریافتی نهایی او، به تعداد همه مشترکان آن ماه است:

 

[مبلغ واریزی مشترک + (ضریب راستی آزمایی× یارانه اشتراک)]× تعداد ارسالی در ماه= سهم ماهانه ناشر

 

ب) فقط هزینه توزیع: در این حالت، هزینه توزیع شماره‌های ارسالی در یک ماه ضربدر ضریب کیفی نشریه  و ضریب میزان وصول به ناشر- مجری پرداخت می شود.

 

3- کلیه فعالیت­های دو طرف قرارداد بر اساس سامانه اشتراک صورت می­گیرد و مبنای پرداخت‌های مؤسسه نیز بر اساس گزارش‌گیری از سامانه در پایان هر ماه است. همه طرف­های قرارداد می‌توانند به صورت برخط، اطلاعات مشترکان و مبالغ واریزی را مشاهده کنند. مشترک نیز امکان مشاهده اطلاعات خود را دارد.

4- حالت هایی مثل میزان تخفیف، ارسال سفارشی، فعال کردن اشتراک 3 و 6 ماهه و سایر خدمات، همواره توسط ناشر در سایت،‌ قابل تنظیم است.

5- نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که تخفیف ناشر، حمایت حامی، سهم مشترک و سهم حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مبلغ خدمات اضافی (مثل پست سفارشی) را به تفکیک اعلام می‌کند.

6- ناشر هر زمان بخواهد می تواند از طریق پنل خود، میزان تخفیف یا حمایت حامی را تغییر دهد. بدیهی است برای اشخاصی که پس از آن مشترک می شوند، محاسبات و پیغام های روی صفحه اشتراک آن نشریه، تغییر می کند.

7- نام مجریان توزیع مورد تأیید مؤسسه، در سامانه قابل مشاهده است و ناشر می تواند یکی از آنها را انتخاب کند. ناشر با معرفی مجری توزیع خود در هنگام قرارداد رسماً اجازه می‌دهد هزینه توزیع، مطابق جدول این نظام‌نامه توسط مؤسسه به مجری توزیع داده شود. ناشر می‌تواند در طول قرارداد مجری توزیع را تغییر دهد. مشروط بر آنکه، نامه تسویه حساب با مجری قبلی داشته باشد. ضمناً در طول یکسال نمی تواند مجری توزیع خود را بیش از یکبار تغییر دهد مگر آن که به دلیل حذف مجری باشد.

تغییر مجری توزیع روی سامانه، اول هر ماه صورت می گیرد و تا آن زمان باید مجری قبلی یا ناشر به تعهدات خود در قبال مشترکان عمل کنند.

8- اگر از زمان معرفی مجری توزیع توسط ناشر 15 روز بگذرد و مجری، تعهدات خود در قبال ناشر و مشترکان را انجام ندهد، امکان تغییر مجری برای ناشر وجود دارد. ضمناً این تغییر، جزو نوبت های مجاز تغییر مجری به شمار نمی آید.   

9- پذیرش مشترک، سقف ندارد امّا پذیرش مشترک با تسهیلات،‌ دارای سقف است. در حالت «الف» تیراژ پای 4000 مشترک است که برای هر نشریه ، متفاوت است (تیراژ پایه ضربدر ضریب کیفی). تیراژ پایه در حالت «ب» نیز سقف حمایت برای نشریات سراسری و غیرسراسری به ترتیب 7000 و 3500 نفر است. پس از پر شدن این تعداد ، سهم ناشر و مشترک به نحوی در سایت تنظیم می‌شود که یارانه حمایتی، برای این دسته از مشترکان، صفر و هزینه ارسال نیز یک سوم شود. (بدیهی است، در صورت کاهش مشترکان از سقف یاد شده، مشترکان جدید، امکان اشتراک با تسهیلات را خواهند داشت). در صورتی که هزینه های طرح اشتراک فراتر از اعتبارات باشد، این اعداد قابل کاهش است.

10- ضریب کیفی نشریه توسط اداره کل مطبوعات داخلی اطلاع‌رسانی می‌شود. ضریب کیفی برای روزنامه ها عبارت است از امتیاز کیفی آنان در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها ضربدر ضریب تعدیل. ضریب کیفی نشریات نیز از طرح ارزیابی کیفی نشریات اخذ می‌شود. این ضرایب همواره در حساب کاربری نشریات درe-rasaneh و سایت معاونت مطبوعاتی قابل مشاهده است. عقد قرارداد و فعالسازی اشتراک برای  نشریات فاقد امتیاز کیفی ممکن نیست.

11- نشریه متعهد است به‌صورت رایگان، ظرفیت تبلیغاتی خود را در اختیار طرح بگذارد. برای روزنامه‌ها، هفته‌ای دو شماره (هر نوبت تا سقف یک چهارم صفحه) و برای مجلات، یک صفحه در هر شماره. این آگهی ها شامل اطلاع‌رسانی طرح اشتراک یا معرفی و تبلیغات برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی هنری است که توسط مؤسسه برای ناشر ارسال می‌شود. همچنین ناشر متعهد است تا پایان هر ماه، یک نسخه از شماره هایی که آگهی‌های ارسالی مؤسسه در آن منتشر شده، برای مؤسسه ارسال کند.

12- قیمت نشریه در سایت همان است که در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت شده است. افزایش قیمت نشریه در طول قرارداد منوط به آن است که سهم حمایتی مؤسسه به ازای هر نسخه افزایش نیابد.

13- عقد قرارداد با نشریاتی که نسبت به نشریات مشابه خود قیمت به مراتب بالاتری دارند، منوط به تخفیف جدّی برای مشترکان خواهد بود.

14- تمامی نشریات غیرروزانه، متقاضیان احتمالی ساکن در همه نقاط کشور را  حسب اعلام ناشر، مابه التفاوت هزینه ارسال توسط مشترک یا ناشر تأمین می شود. مؤسسه نسبت به این موضوع و همچنین سایر قرارهای ناشر با مجری خود (از قبیل سلفون، ارسال بسته‌های مازاد برای مشترک و...) تعهدی ندارد، اما چنانچه نشریه به مشترک نرسد، در ضرایب وصول منظور می کند.

15- پذیرش مشترک برای روزنامه‌ها در سایر شهرها زمانی مجاز خواهد بود که:

اولاً، این نشریات در طرح رتبه‌بندی، امتیاز بالاتر از 50 داشته باشند.

ثانیاً‌، مجری توزیع آن روزنامه، مجوز سراسری از سامانه یا در شهرهای مورد تقاضا، شعبه داشته باشد.

16- درصورتی که برای ناظر محرز شود توزیع نشریه با خطای زیاد است، می‌تواند قرارداد را لغو و یا مجری توزیع را جریمه و یا رد صلاحیت کند و مبلغ مشترکان را عودت دهد. در صورت رد صلاحیت مجری توزیع، مجری جدیدی توسط ناشر معرفی می شود.

17- در صورت نارضایتی ناشر از وضعیت توزیع، می تواند با ارائه نامه به مؤسسه، پرداخت ماهانه مؤسسه به مجری توزیع را متوقف کند. در این حالت ناظر قرارداد، اختلاف را بررسی و رأی نهایی را صادر می‌کند.

18- ورود اطلاعات ارسال (شماره مسلسل و تاریخ ارسال) در سایت اشتراک توسط مجری توزیع انجام می‌شود و ناشر باید بر صحت اطلاعات وارد شده و ثبت به موقع آن نظارت کند.

19- با توجه به قطعی بودن گزارش ارسال ماهانه، از یارانه اشتراک و سهم موزع برای شماره هایی که اطلاعات ارسال آنها پس از گزارش‌گیری ناظر ثبت شود بترتیب 20 و 40 درصد کسر می شود.

20- گزارش‌های تماس با مشترکان و رضایت سنجی آنان در سامانه ثبت می‌شود. لازم است ناشر و مجری توزیع نسبت به بررسی آن اقدام و توضیحات خود را برای ناظر در سامانه ثبت کنند.

21- راستی‌آزمایی وصول نشریات توسط ناظر انجام می‌گیرد. بر این اساس، حداکثر 30 درصد تماس (تلفنی یا پیامک) با مشترکان انجام می‌شود. بعلاوه از سامانه GIS نیز گزارش گیری می شود. ملاک  پرداخت مبلغ قرارداد، ارزیابی‌ها، نتایج اخذ شده از  نمونه آماری مشترکان، شکایات واصله و تشخیص ناظر است.

22- ناظر می‌تواند شکایت مشترکان (چه با اطلاع­رسانی آنان و چه در پاسخ به تماس‌ها یا پیامک‌ها) را بررسی و برای رفع آن اقدام کند. در صورتی که مشکل رفع نشد، ضمن جریمه مجری توزیع و یا ناشر، باقیمانده وجه مشترک را به وی برمی‌گرداند و اشتراکش را منقضی می‌کند.

23- مبالغ واریزی مشترکان بابت هر ماه تا بیستم ماه بعد پرداخت می شود. یارانه اشتراک و سهم مجری پس از گزارش ناظر حداکثر تا چهل روز بعد پرداخت می شود.

24- پذیرش یا تمدید مشترکان به نحوی که پایان زمان اشتراک آنان، بعد از مدت قرارداد فیمابین ناشر و مؤسسه باشد، امکان‌پذیر نیست و لازم است قبلاً مدت قرارداد، تمدید شده باشد.

25- طرف­های قرارداد هیچ­گونه مسئولیتی (از قبیل بیمه، مالیات، دستمزد، اضافه­کار و...) در خصوص همکاران طرف دیگر و همکاران مجری توزیع ندارند.

26- ناشر نمی‌تواند در شناسنامه یا صفحات یا سایر حوزه های مرتبط با نشریه بستر دیگری غیر از طرح اشتراک برای جذب یا تمدید اشتراک داشته باشد.

27- ضرایب تعدیل قطع روزنامه ای (اعم از روزنامه و غیر آن) به شرح زیر است:

 

ضریب قطع×ضریب تعداد صفحات×ضریب رنگ×ضریب چاپ×ضریب گستره×ضریب نوپایی×ضریب عضویت در طرح×ضریب قیمتضریب تعدیل روزنامه

 

 

*در صورتیکه ضریب تعدیل نشریات قطع روزنامه ای کمتر از یک باشد ناشر موظف است مابه التفاوت ضریب تعدیل تا عدد یک را به مشترک تخفیف بدهد. سقف حمایت برای این نشریات حداکثر سقف حمایت در ضریب تعدیل است.

ضریب صفحات غیرآگهی

8 صفحه و کمتر

0.8

12 صفحه

1

16 صفحه

1.05

20 صفحه

1.1

24 صفحه

1.15

بیشتر از 24 ص

1.2

 

ضریب قطع

بزرگ

1.1

متوسط

1

کوچک

0.9

 

ضریب رنگ

تمام رنگی

1.1

نیمه رنگی

1.05

سیاه و سفید

1

 

ضریب نوپایی نشریه

(از تاریخ صدور مجوز)

بیش از دو سال

1

کمتر از دو سال

1.2

 

ضریب زمان عضویت در طرح

بیش از 3 ماه

1

کمتر از 3 ماه

1.2

 

ضریب گستره مندرج در پروانه انتشار

سراسری

1

منطقه‌ای

1.1

استانی

1.5

استان‌های محروم یا تک شهر

غیر مرکز استان

1.8

 

 

ضریب قیمت

تا 500 تومان

1.2

تا 1000 تومان

1

 

28- با تخلفات احتمالی ناشی از تبانی، برخورد انضباطی لازم (در مورد ناشر یا مجری یا هر دو) صورت می گیرد.

29- تمامی پرداخت‌ها به ناشر و یا مجری منوط به رعایت ضوابط مندرج در این نظام‌نامه است. در غیر این صورت پرداخت ها تا زمان رفع نقص به تعویق خواهد افتاد و امکان پذیرش مشترک جدید نیز در سامانه، غیرفعال می شود.

30-  با نشریاتی که شاخص نظم در انتشار آنها کمتر از 80% باشد قرارداد منعقد نمی شود و چنانچه قرارداد قبلی داشته باشند امکان پذیرش مشترک جدید یا تمدید مشترکان قدیمی، سلب می شود. 

31- نشریاتی که به دلیل تخلفات (از قبیل: تخلف از مشخصات پروانه ای، انتشار ویژه نامه های غیرمجاز، عدم درج مشخصات الزامی در شناسنامه نشریه، عدم رعایت تناسب در نامواره، نداشتن فهرست بیمه برای روزنامه ها، هفته نامه ها و دوهفته نامه ها) گزینه «عدم حمایت» در سامانه جامع رسانه‌های کشور فعال شده باشد، امکان عقد قرارداد ندارند. چنانچه در طول قرارداد نیز مشمول این گزینه شوند یا اعلام وصول الکترونیک مرتب نداشته باشند پرداختی‌ آنها تا زمان رفع مشکل به تعویق می‌افتد و ضمناً امکان پذیرش مشترک جدید را نخواهند داشت.

32- عقد قرارداد با ناشران جدید، منوط به وجود اعتبارات است.

33- باتوجه به اینکه پرداخت حمایت در طرح اشتراک از محل اعتبارات کمک دولت به مطبوعات می باشد در صورتیکه در سال فعالیت حجم پرداختها افزون بر اعتبارات موجود سال شد ، مبالغ مانده از محل بودجه سال بعد تامین می شود.

 

فصل 3- مجریان توزیع

1- مدارک مورد نیاز برای متقاضیان به شرح زیر است:

  • نامه درخواست
  • مدارک ثبت شرکت یا مؤسسه، تصویر اساسنامه و آگهی مندرج در روزنامه رسمی
  • مدارک شناسایی مدیرعامل (تصویر کارت ملی و شناسنامه، یک قطعه عکس)
  • تصویر مدارک ساختمان دفتر (ملکی یا استجاری)
  • نامه رسمی اعلام شماره حساب و شماره شبا (شماره حساب باید متعلق به شخص حقوقی متقاضی باشد)
  • ارائه اصل اسناد، برای مطابقت

مجریان قبلی تا آخر آذر 95 فرصت دارند، حقوقی شوند در غیر این صورت از سامانه حذف خواهند شد.

2- پس از تأیید صلاحیت های حرفه ای متقاضی توسط مدیریت طرح اشتراک، نام وی در لیست مجریان مورد تأیید سامانه درج می‌شود.

3- مجریان توزیع موظفند نشریه مشترکان شهرهای خارج از حوزه کاری خود را از طریق پست یا مجریان همکار ارسال کنند.

4- موافقت با افتتاح شعبه (نمایندگی) با شرایط زیر صورت می گیرد:

  1. مجوز شخص حقوقی، محدود به شهر خاصی نباشد.
  2. مدارک دفتر خود در شهر مورد درخواست را ارائه کند (تصویر مدارک ساختمان)
  3. نامه معرفی و مشخصات یک نماینده در آن شهر برای پیگیری امور ارسال (تصویر کارت ملی و شناسنامه)
  4. 3ماه از فعالیت مجری توزیع در طرح اشتراک گذشته باشد.
  5. امتیاز مجری در 3 دهک بالایی طرح رتبه بندی مجریان باشد.
  6. پس از بازدید نماینده سامانه و تأیید مدیر و ناظر طرح، مجری می‌تواند در محل مورد درخواست، توزیع داشته باشد.

همچنین موافقت با سراسری شدن حوزه مجریان،‌ داشتن شروط بالا بعلاوه امکانات یا نمایندگی در مراکز استانها است.

6- در ارسال عادی، هیچ‌گونه هزینه‌ای از ناشر به مجری توزیع پرداخت نمی‌شود اما برای خدمات ویژه (از جمله سلفون، ارسال سفارشی و...) می‌توانند با یکدیگر قرارداد امضا کنند.

7- امکان ارسال سفارشی نشریات فراهم است. در صورتی که ناشر یا مشترک تمایل داشته باشد ارسال به‌صورت سفارشی انجام پذیرد مابه‌التفاوت این خدمات را در سامانه واریز می کنند تا از آن طریق به مجری توزیع پرداخت شود. ناشران می‌توانند طی نامه‌ای به دفتر طرح اشتراک معین کنند که مابه‌التفاوت (سفارشی با عادی) را ناشر تأمین می کند یا مشترک.

ضمناً ناشران در سامانه می توانند یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنند:

الف- مشترک هنگام ثبت نام امکان انتخاب پست سفارشی یا عادی را داشته باشد.

ب- مشترک هنگام ثبت نام فقط امکان انتخاب پست سفارشی را داشته باشد.

ج- پست سفارشی فقط برای مشترکان شهرستانی فعال شود.

8-  ناشر و مجری توزیع با توافق، محل و ساعتی برای مبادله نشریات (به تعداد مشترکان ثبت شده در سامانه) را تعیین می‌کنند. مسئولیت به موقع رساندن، به تعداد رساندن و سالم رساندن نشریه به مجری توزیع، به عهده ناشر است. در صورت اعلام تأخیر توسط مجری توزیع (تأخیر بیش از 2 ساعت برای روزنامه و بیش از 48 ساعت برای مجلات) ناظر به این تخلف رسیدگی می‌کند. مسئولیت پاسخگویی به شکایات مشترکان نیز ابتدا به عهده مجری توزیع و بعد از آن به عهده ناشر است.

9- مجری حق واگذاری کل یا بخشی از وظایف خود به شخص دیگری را نخواهد داشت و متعهد است کلیه عملیات (از دریافت نشریه، تا ارسال به دست مشترکان) را رأساً انجام دهد. در صورت احراز این تخلف، به وی تذکر داده می شود و چنانچه تا 2 هفته، توان اجرای  تعهدات در وی مشاهده نشد، از سامانه، حذف و نشریات طبق نظر ناشر به سایر مجریان واگذار خواهد شد.

10- مجریان توزیع موظفند پوشش متحدالشکلی را که از سوی مؤسسه اعلام می شود برای کلیه پیک های خود تهیه کنند.

11- هزینه توزیع نشریات در سال 1395 بر اساس جدول زیر به مجریان توزیع پرداخت می‌شود (قیمت‌ها به ریال است). 

 

تهران

کلانشهرها

سایر مراکز استان

شهرستان‌ها

روزنامه ای

5750

4500

3500

2500

غیر روزنامه ای

7500

6000

5000

4000

 
 
*در صورتیکه ضریب کیفی نشریه کمتر از هفتاد باشد، هشتاد درصد اعداد جدول بالا به عنوان هزینه توزیع برای مجری در نظر گرفته می شود. (تا پایان سال 95 اجرا نمی شود.)

کلانشهرها (با توجه به آمار جمعیتی اعلام شده از مرکز آمار ایران: افزون بر 500 هزار جمعیت) عبارتند از: کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، رشت، قم، شیراز، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، زاهدان، کرمان، اراک و همدان.

سایر مراکز استان: اردبیل، ساری، گرگان، بیرجند، بجنورد، بندرعباس، ایلام، خرم‌آباد، سنندج، یاسوج، شهرکرد، یزد، بوشهر، قزوین، زنجان و سمنان.

سایر شهرها در گروه "شهرستان‌ها" قرار می‌گیرند. با توجه به شرایط هر شهر، هزینه توزیع برای شهرهای پرجمعیت و بزرگ‌تر، نهایتاً تا سطح سایر مراکز استان قابل افزایش است منوط به اینکه جمعیت آن شهر از کم‌جمعیت‌ترین مرکز استان (یاسوج با 108000 نفر جمعیت) بیشتر باشد.

منظور از قطع روزنامه ای، قطع «صحافی نشده» است.

12- نحوه محاسبه سهم مجری به شرح زیر است که سهم نهایی وی برابر است با مجموع سهم او از تمامی عناوین نشریات ارسالی آن ماه:

           ضریب پراکندگی مشترکان × میزان وصول × هزینه ارسال (طبق جدول فوق) × تعداد ارسالی در آن ماه = سهم مجری توزیع بابت هر نشریه

 

چنانچه یک مشترک از یک مجری توزیع، چند عنوان نشریه دریافت کند از هزینه ارسال هر یک 30 درصد کسر می شود.

13- کلیه پیک های مجریان توزیع از مهر 95 به سامانه GIS مجهز می شوند. هزینه سخت افزاری به  عهده مجری توزیع است. مشترک، ناشر، مجری توزیع، مؤسسه و ناظر با توجه به سطوح دسترسی پنل خود به این سامانه می توانند از وضع ارسال اشتراک اطلاع یابند.

14- تحویل یک نسخه از هر شماره های ارسالی توسط ناشر یا مجری به دفتر طرح اشتراک ضروری است، بجز روزنامه ها، نشریاتی با اشتراک کمتر از 200 نسخه و نشریات گران قیمت به تشخیص مدیریت طرح.

ارزیابی عملکرد مجریان توزیع

ارزیابی عملکرد و کیفیت خدمات مجریان توزیع، بر اساس شاخص های زیر صورت می گیرد: 

1- راستی‌آزمایی از مشترکان (30 امتیاز)

الف- تماس با مشترکان: از میان مشترکان، تعدادی به‌صورت تصادفی انتخاب و به‌صورت تلفنی یا  پیامکی مورد پرسش قرار خواهند گرفت. به ازای هر پاسخ مثبت در مورد وصول نشریه عدد یک، هر پاسخ «دریافت نامنظم» عدد 0.6 و هر پاسخ «دریافت با تأخیر» عدد 0.9 و هر پاسخ «عدم دریافت» صفر در نظر گرفته می‌شود. عدم پاسخ به پیامک ارسالی 0.5 در نظر گرفته می‌شود. میانگین این اعداد در 100  ضرب شده و درصد راستی‌آزمایی را تشکیل می‌دهند.

ب- سامانه GIS: نقاط جا مانده از توزیع، با ضریب وصول صفر به تعداد کل تماس‌های بند قبل اضافه می‌شود.

ج- روش‌های دیگر: چنانچه مشترکی در تماس با سامانه مدعی شود نشریه‌ را دریافت نکرده عدم وصول ثبت می‌شود.

2- نظرخواهی از ناشران (15 امتیاز)

از طریق پنل هر ناشر، میزان رضایت کلی او از مجری (بین صفر تا 5) سؤال می شود و ضرب در امتیاز کیفی نشریه ضرب در تعداد ارسال همان نشریه در ماه می شود. (نشریات تخصصی، ضربدر 2 نیز می شوند)

اعداد فوق به ازای هر نشریه محاسبه و با هم جمع می‌شوند، عدد نهایی بر تعداد کل ارسال آن مجری، تقسیم و در عدد 3 ضرب می‌شود. چنانچه نشریه‌ای به این نظرسنجی پاسخ ندهد، میانگین نمرات دیگر نشریات متعلق به آن مجری منظور می‌شود.

3- نسبت ارسال ماهانه (15 امتیاز)

15 × (تعداد ارسال کل همه مجریان / تعداد ارسال مجری ) = نسبت ارسال

4- گستره جغرافیایی (10امتیاز)

10 × (تعداد کل شهرهای فعال در طرح / تعداد شهرهای فعال مجری) = امتیاز گستره جغرافیایی

5- مشترکان دور (5 امتیاز)

به مجری ای که بیشترین تعداد ارسال خارج از حوزه فعالیت خود را دارد امتیاز کامل داده می شود و سایران نیز به نسبت امتیاز می گیرند.

6- تعداد «پیک- ارسال» (10امتیاز)

«پیک- روز» هر مجری در طول ماه به کلّ «پیک - روز» های مجریان تقسیم می شود. امتیاز کامل به بالاترین مقدار داده می شود و سایر مجریان نیز به نسبت، امتیاز می گیرند.

7- نظر مدیریت طرح (10 امتیاز)

8- حقوقی بودن مجری (5 امتیاز)

پس از حقوقی شدن همه مجریان، امتیاز این بخش به ردیف 2 اضافه می شود.

نتیجه این ارزیابی ها به شرح زیر خواهد بود:

  1. نتایج رتبه‌بندی مجری‌ها همواره در سامانه اشتراک نشریات کشور قابل مشاهده است.
  2. مجری رتبه اول (در دو ماه متوالی) معادل 5 درصد عملکرد ماه دوم، پاداش دریافت خواهد کرد.
  3. هر مجری‌ که دو ماه متوالی در زمره 3 رتبه پایینی و ضمناً امتیاز او هم کمتر از 50 باشد، مجاز به ادامه فعالیت نیست.
  4. به مجریانی اجازه افزایش عنوان جدید  نشریه داده می‌شود که امتیاز آنها بالاتر از میانگین امتیاز مجریان توزیع باشد.

فصل 4- آیین نامه انضباطی

1- اگر نشریه ای در قرارداد قیمت بیشتری از آنچه بر روی نشریه اش درج شده و اعلام وصول می کرده اعلام کند محاسبات نشریه بر اساس قیمت اصلی صورت می گیرد و امکان اشتراک نشریه غیرفعال می شود.

2- هر گونه احراز تبانی بین ناشر و مجری توزیع، ناشر از طرح اخراج و ده درصد کل عملکرد مجری در آن ماه کسر می شود

3- تحویل نسخه قدیمی از سوی ناشر به مجری توزیع و توزیع در قالب سامانه اشتراک به معنای تبانی است و جریمه بند 2 اِعمال می شود.   

4- در صورتیکه نشریه ای در طول قرارداد کاهش شدید تعداد صفحات و کیفیت داشته باشد تا زمان اعلام ضریب کیفی و  قیمت جدید حمایتی، امکان اشتراکش غیرفعال می شود.

5- اگر ناشر نشریه را به موقع به مجری توزیع تحویل دهد ولی مجری توزیع دیر توزیع کند هزینه توزیع آن نشریه صفر منظور می شود. (برای روزنامه ها تأخیر 6 ساعت، هفته نامه ها تأخیر 5 روز، دوهفته نامه ها تأخیر 8 روز، ماهنامه ها تأخیر 12 روز، دو ماهنامه ها تأخیر 20 روز و فصلنامه ها تأخیر 30 روز)

6- اگر مجری توزیع شماره سریال و تاریخ نشریه را به اشتباه وارد سامانه کند و اشتباه خود را حداکثر ظرف 24 ساعت به مدیر طرح اعلام نکند سهم مجری بابت آن شماره پرداخت نمی شود.

7- اگر نشریه ای بیش از تعداد شماره مجاز در یک ماه ارسال داشته باشد گزینه عدم حمایت در سامانه جامع رسانه های کشور اِعمال و لذا امکان اشتراک غیرفعال می شود و پنج درصد کل عملکرد مجری بابت آن ماه کسر می شود..

 

    8 - اطلاعات مشترکان، محرمانه است. در صورتی که محرز شود این اطلاعات توسط ناشر یا مجری توزیع در اختیار دیگران قرار گرفته است، ناظر می‌تواند حسب مورد، قرارداد را فسخ یا مجری را حذف کند.

 

لیست مجریان توزیع
نام مجری توزیعایمیل شرکتتلفن شرکتسایر اطلاعات تماس شرکت
شتاب گستر امروزghadimi@gmail.com021-88895342
شرکت توزیع آرمان پخش اصفهانArmanpakhsh86@gmail.com031-35544083
شرکت هفت صبح ماندگارghafoori54@gmail.com021-88405433
رسانه نگاران خوب انديشhj_tahmasebi@yahoo.com021-66429973
تعاونی مطبوعات کشورaab.behbahani@gmail.com021-88812832
موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمتinfo@smtnews.ir021-88722735
نشرگسترامروزbehnam.maghsoudi@gmail.com021-61933114
شرکت وارشvareshnashr@gmail.com011-33300232
بشارت نوbesharateno@gmail.com035-36270881
نشر گستران خوش پیامaa_motlagh@yahoo.com071-32363241